Arnoud Noordegraaf, Asko|Schönberg e.a., As Big as the Sky
Muziekgebouw aan ’t IJ, 11 juni, Holland Festival
Vandaag op Gonzo (circus)
De hoofdrol in
As Big as the Sky van Arnoud Noordegraaf
wordt gespeeld door een torus-achtig object. Om nauwkeuriger te zijn is
het een met wit gaas bespannen raamwerk, dat van onder een cirkel met
een vierkant gat en van boven een vierkant met een rond gat is. Voor wie
deze beschrijving niet helemaal te volgen is, heb ik ‘m nagetekend. Het
ding is meer dan manshoog, half het podium breed en roteert gedurende
de voorstelling, zodat het halverwege als een soort alziend oog boven
het podium hangt.
Het ding, ontworpen door Ai Weiwei, staat symbool voor zowel het oude als het nieuwe China:
cirkel en
vierkant staan
naar verluidt van oudsher symbool voor hemel en aarde, en de vorm van
een cirkel met een vierkant gat kom je in elk museum van Aziatische
oudheden tegen. Tegelijk representeert het de koepel ‘zo groot als de
hemel’ die het hoofdpersonage wil bouwen. Het witte gaas wordt gebruikt
als transparant projectiescherm, met letterlijk een zwart gat in het
midden; alle beelden worden er door vervormd. De verdere cast bestaat
uit een Westerse architect, een Chinese ster, een journaliste en een
lokale ‘nieuwszanger’, dat wil zeggen, iemand die zingenderwijs het
dorpsnieuws verspreidt.
Authenticiteit
Het verhaal is in één alinea naverteld. De jonge architect Sem
(Martijn Cornet) wil in opdracht van een miljardair (Ai Weiwei op video)
een reusachtige koepel bouwen over een dorp heen. Bovenop die koepel
zit een gat, zodat het een camera obscura wordt. Het dorp, ondertussen,
wordt platgewalst om plaats te maken voor ‘Authenticity Village’, een
veel ‘echter’ Chinees dorp waarin de dorpelingen zichzelf spelen voor
toeristen. De PR van de miljardair wordt verzorgd door traditionele
operaster annex twitterfenomeen Wulan (He Yí), die Sems geliefde wordt.
Het project loopt vast door één 99-jarige vrouw die weigert te
verhuizen, komt uiteindelijk wel af omdat die doodgaat, maar Sem is
ondertussen gedesillusioneerd geraakt, een toeschouwer van zijn eigen
succes in de schaduw van zijn minnares.
Mondorgel
Chinese en westerse muziek combineren is lastig, omdat Chinese
instrumenten behalve de gong nou eenmaal niet heel luid zijn. En hoe
vermijd je dat het een mix van Chinese kitsch en softmoderne
ensemblemuziek wordt? Noordegraaf vermijdt die valkuil niet volledig,
want het ensemble bevat inderdaad een gong en een mondorgel voor Chinese
klank en er is weinig aan de begeleidingsmuziek dat echt opvalt. Maar
de figuur van de ‘nieuwszanger’ is een ijzersterke vondst. Juist door de
traditionele zang nadrukkelijk als reliek te incorporeren, komt de
virtuositeit ervan juist des te sterker aan het voetlicht. Hetzelfde
geldt voor Wulan die nadrukkelijk een act opvoert, een act met
excessieve kostuums, gezichtsverhullende make-up en torenhoge
namaakkapsels die niet te pruimen zou zijn geweest als het niet ook
binnen het verhaal een act was geweest.
Chinese bouwwoede
As Big as the Sky, kortom, is een spel met authenticiteit en
culturele verschillen. Maar een postmodern spiegelpaleis is het niet.
Er zit wel degelijk een harde realiteit achter van een China dat
angstaanjagend snel groeit en waar vooruitgang nog niet tussen
aanhalingstekens staat. De beelden van verrijzende nieuwe wolkenkrabbers
en gesloopte oude huizen zijn echt. Niet dat Noordegraafs opera daar
nou een compleet nieuw perspectief op biedt – was het iemand ontgaan dat
China opkomt? – maar het is tenminste eens een hedendaagse opera die
ergens over gaat, zonder al te moraliserend te worden. Dat is bij de
laatste half dozijn operaproducties van het Holland Festival wel eens
anders geweest.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten