woensdag 23 november 2011

Padre morte. Grosse Scheisse.

Leo Solleveld 1945-2011


De slotsom is kort. Je boeken zijn versnipperd.

En je brein ook. Je dronk teveel,
deed niets, las vijfduizend boeken half,
maakte twee studies niet af, kreeg twee zonen,
esoteriseerde, en dronk meer.
Nu ben je dood. 2326 kilo boeken
zijn naar de versnipperaar gegaan.

Ik had verwacht dat je nog 10 of 20 jaar
zou vegeteren in een permanente droomstaat,
hallucinerend, paranoïde, zonder besef van tijd en plaats.
In plaats daarvan
kropen om twaalf uur de lijkvlekken tegen je benen op,
om half twee tegen je armen, en om tien over drie
zakte je hoofd weg.
Padre morte. Grosse Scheisse.

Vlak voor je gek werd, heb ik je nog gevraagd:
waarom heb je het zover laten komen?
Er was geen antwoord, en het ergste kwam nog.

Je was allang vergeten dood te gaan
tussen je halfgelezen boeken, afgezakt
naar Harry Potter en NRC Next.
Zelfs toen je boeken op hun kop hield
tierde je nog over debiele HBO-ers.

Padre morte. Schluss Geschichte.
Ik heb nu mijn eigen spook,
een ding dat er niet is.
Je was bij leven al niet veel
en ik geloof niet in spoken.

Geen opmerkingen: