zondag 2 februari 2014

Het Lied van de Wilde Panda

Gisteren droeg ik samen met andere hard//hoofders in Antwerpen voor op het olijk genaamde feest Will de Panda. Voor de gelegenheid heb ik dit oud-Chinese manuscript opgedoken. Germanisten zal het opvallen dat deze tekst opvallende gelijkheid vertoont met het achtste-eeuwse Hildebrandslied. Wat dit zegt over Chinees-Duitse cultuuruitwisseling in de vroege middeleeuwen is nog moeilijk vast te stellen. Wel is het opzienbarend dat generaties van letterkundigen deze connectie hebben weten te negeren. Wellicht is er sprake van moedwillige geschiedvervalsing.



Het Lied van de Wilde Panda

“Er is me verteld dat mijn vader een panda was.
Dat verbaast me niet echt want ik heb zelf ook een zwart-witte vacht.
Maar ik ben opgevoed door de mensen, die hebben me een stropdas omgedaan.
En jij in je pandapak, wie denk jij dat je bent?”

“Ik ben de Wilde Panda.
Lang geleden trok ik door heel China
alsof het van mij was; overal groeide bamboe.
Toen wilden ze ons verschepen naar New York, in het kader van de pingpongdiplomatie.
Toen heb ik me maar aangesloten bij het Wereldwijde Pandabevrijdingsfront.
Er is me verteld dat mijn zoon is opgevoed door de mensen.”

“Dat is niet wat mijn moeder me heeft verteld.
Zij zegt dat je even bamboe ging halen, en dat ze daarna
niet eens meer een kerstkaart van je gehad heeft.
Zij zegt dat je nu een luxeleventje leidt op kosten van het Wereld Natuur Fonds
en dat je nog nooit een cent alimentatie betaald hebt.”

“Pandabeer! Ik wist het wel, je bent mijn zoon.
Kom in mijn armen, en bevrijd je innerlijke panda.
Laat ons nu samen de pandadans doen.”

“Dat had je gedacht, ouwe panda, ik ken dat soort geintjes.
Als je met een uitgestoken hand op me af komt, ben ik zo mijn portemonnee kwijt.
En ik weet niet of je het doorhebt, maar we staan hier op een slagveld.
Is het niet eigenlijk het idee dat we nu met elkaar moeten vechten?”

“Welaan dan, zei de panda, shit happens,
of zoals ze in het Oudhoogduits zeggen: wewurt skihit.
Pak nu je knots, en dan zullen we zien
of je nog wat waard bent onder die stropdas!”

Geen opmerkingen: