Veenfabriek, RAARRR
Theater ins Blau, Leiden, 11 december
Vandaag op Theaterkrant
‘Willen jullie het totale amusement,’ vraagt acteur Joep van der Geest aan het publiek tegen het einde van RAARRR. Ook zonder de verwijzing naar Goebbels is het eerder bedoeld als dreigement dan als aanbod.
RAARRR is een voorstelling, of eigenlijk een
lecture-performance van de Veenfabriek die het hermetische imago van de
hedendaagse muziek aan de kaak stelt. De tegenstelling tussen snobisme
en simpel vermaak, wil Joep van der Geest maar zeggen, is een vals
dilemma. Dat is een pakkie-an voor de Veenfabriek, die al tien jaar
letterlijk de boer op gaat met genre-overschrijdend muziektheater dat ze
onder andere opvoeren in loodsen, stallen, autosloperijen en
bloemenveilingen. Voor hun doen is RAARRR, een Kammerspiel met vijf acteurs/musici, nog tamelijk ingetogen.
Is het anno 2015 nog nodig het hermetische imago van de hedendaagse
muziek aan de kaak te stellen? Er zijn verdomd weinig jonge componisten
die niet in een bandje spelen of gespeeld hebben, en de
nieuwe-muziekgezelschappen die de afgelopen vijftien jaar zijn opgericht
zijn geen ensembles meer maar band-achtige formaties of DIY
makerscollectieven. Nou moet je wel in de nieuwe muziek zitten om dat te
weten, dus een beetje missiewerk om de leken uit te leggen dat nieuwe
muziek niet per se zo moeilijk is kan geen kwaad. Op YouTube staat een filmpje
waarop Joep de buurt uitnodigt om te komen luisteren. Je kunt de
Veenfabriek in het algemeen moeilijk preken voor eigen parochie
verwijten, maar ik heb toch de indruk dat de meeste toehoorders bij RAARRR niet meer overtuigd hoefden te worden.
Centraal in de voorstelling staat een stuk dat maar niet uitgevoerd wordt. I walk into the electric pulse heet
het, van Lam Lai uit Hongkong, zoals we herhaaldelijk op
demonstratieborden kunnen lezen. Wat er zogenaamd mis gaat is dat het
stuk steeds onderbroken wordt omdat iemand iets wil uitleggen, waarna
iemand anders woest van het toneel af beent. Violiste Milena Haverkamp
houdt met een uitgestreken tandpastaglimlach een betoog vol
modernistische clichés: de muziek moet niet nastreven de werkelijkheid
op te roepen of te imiteren, want dan krijg je programmamuziek, maar in
plaats daarvan moet ze streven naar zuivere abstractie, want daarin
liggen zoveel meer mogelijkheden.
Actrice Niki Verkaar interrumpeert
haar pesterig met John Cage-achtige vragen. Is een bus die langsrijdt
ook muziek? Is een bus die langs een fabriek rijdt meer muziek dan een
bus die langs een muziekschool rijdt? En als we nu buiten een bus
voorbij horen rijden, is dat dan ook deel van het stuk?
Tandpastaglimlachende stilte. Lam Lai vertelt iets in het Chinees,
waarvan we niet weten of Haverkamp het wel goed vertaalt. En ze schrijft
iets met karakters, wat onvertaald blijft: letterlijk een
onbegrijpelijk statement.
RAARRR is, kortom, nogal meta, op een manier die het midden
houdt tussen muziektheorie en vervreemdingstheater. Als Van der
Geest aan zijn lange monoloog over Edgar Varèse en georganiseerd geluid
begint, hebben we nog maar een derde van I walk into the electric pulse gehoord.
Dat blijkt uiteindelijk, als iedereen zijn zegje heeft gedaan, een
prima stuk, helemaal niet zo ‘raarrrr’ naar hedendaagse maatstaven:
viool en cello, een opengewerkt toetsinstrument, een elektrische gitaar
als percussie-instrument, een menselijke beatbox, wat elektronica en aan
het eind een stukje striptease. Nuda veritas! Dat laatste heb ik nog niet meegemaakt in het Muziekgebouw aan ’t IJ.
Het jammere van dit metamuziektheater is dat het een parade van in
het ironische getrokken posities blijft, geen urgent statement en ook
geen confrontatie van verschillende opvattingen. Dan kun je stoer ‘fuck
het hermetische imago van moderne muziek’ op je flyer zetten, maar de
conclusie blijft dan toch: ja maar ja maar, enerzijds anderzijds. RAARRR lijdt daarmee aan dezelfde tekortkomingen als eerder deze week Eichmann: een opera over de vrije wil, en eerder dit seizoen BAM – kunst is geen kast. Alweer een mozaïek, alweer een parade.
Het valt ook niet mee om nog een statement over nieuwe muziek te
maken; toen Cornelis de Bondt zichzelf drie jaar geleden als componist
ophief (of nee, toch niet, of zo) haalde iedereen daar zijn schouders
over op. Maar nu zo’n beetje elke componist die geen boeddhist of
wiskundige is een variant van eclecticisme aanhangt, en discussies over
de staat van de nieuwe muziek vooral gaan over hoe we meer publiek
kunnen trekken zonder onszelf te verloochenen, had dat ‘fuck’ wel wat
nadrukkelijker in de voorstelling mogen terugkomen.
zaterdag 12 december 2015
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten