Eef van Breen Group: Chapman for President
Gezien: Casco, Amsterdam, 7 januari
vandaag op Theaterkrant.nl
Foto: Michael de Roo
Vijftien jaar geleden had jazzcomponist Eef van Breen een
nachtelijk bijbaantje als postsorteerder. Een van zijn collega’s daar
was Chapman, een politieke vluchteling uit Kameroen. Chapman had stijl, was serieus, vertelde zonder ironie dat hij geld spaarde om
terug naar Kameroen te gaan en daar de revolutie te helpen brengen. Het
maakte nogal indruk op de conservatoriumstudent, genoeg om er vijftien
jaar later een ‘film zonder beeld’ aan te wijden.
Een film zonder beeld, voor alle duidelijkheid, is gewoon een live
hoorspel, waarin met voice-over filmische effecten zoals close-ups en
scène-overgangen worden opgeroepen. Het hoorspel in kwestie is zelfs
bijzonder live: er worden speakers gebruikt, maar alle geluidseffecten
worden ter plekke gegenereerd, ook de voetstappen, ook de regen, ook het
ritme van schuivende enveloppen in het sorteercentrum, ook de knallen
als de revolutie dan uitbreekt. Niks komt uit een blikje. Qua
geluidsknutseltechniek een behoorlijke tour de force.
Het filmscenario is snel verteld. Scènes uit een Hollandse
buitenwijk. Eef van Breen en Chapman sorteren post. Flash forward.
Berichten op de radio. Komisch intermezzo met een keuzemenu. Revolutie.
Chapman aan de macht. Aftiteling. Oorspronkelijk zou het verhaal nog
verder gaan, Chapman zich ontpoppen tot tiran en de revolutie zijn eigen
kinderen opeten; dat is tenminste terug te horen op een aankondiging
uit 2014 op de website.
Het maakproces moet aanzienlijk chaotischer zijn geweest dan de
uiteindelijke voorstelling. Bij de première maakt Van Breen gewag van
eerste ideeën uit zijn conservatoriumtijd, en een reis met de hele groep
naar New York in 2012, met het plan om een groot gemeenschappelijk
kunstwerk met de hele stad te maken. Daarna kwamen een
‘onderzoeksresidentie’ en opeenvolgende voorlopige presentaties
in Den Haag, Groningen en Leiden, en de beoogd regisseur, Matthias
Mooij, overleed veel te jong aan longkanker. De ietwat ronkende teksten
over het ‘scheppende brein van de luisteraar’ en het ‘activeren van het
collectieve visuele archief’ in aanmerking genomen, is het een wonder
dat het project niet totaal is ontspoord, en dat het zo’n aangename,
kabbelende voorstelling geworden is.
Het resultaat is experimenteel muziektheater waar je gerust je moeder
naar kunt meenemen, dat intelligent in elkaar zit, maar dat niet echt
potten breekt. De enscenering is simpel en wonderschoon: een woud van
lampjes op stokjes en verder bijna niks. In de koude loods van Casco
zorgt het voor een artistieke kerststemming. Er zitten wat
vervreemdingseffecten in, zoals de stem van Van Breen die door iemand
anders wordt ‘gespeeld’, maar niks om van op te schrikken. Dat geldt ook
voor de muzikale collage. Alleen tegen het einde, als het volk ‘Chapman
for President’ scandeert, wordt het wat grimmiger. Verontrustend? Nee.
De gemiddelde oudejaarsavond in een Hollandse buitenwijk is hectischer
dan deze revolutie.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten