Van 19-29 April is in Utrecht het festival voor hedendaagse dans Springdance. Ik volg het festival als deel van een masterclass kunstjournalistiek van het Domein voor Kunstkritiek.
Martin
Creed: Work No 1020 Ballet
Akademietheater, 26 april
Work No 1020 Ballet is
onmiskenbaar door een beeldend kunstenaar bedacht. Het bevat een punkrockband
die zo van de kunstacademie had kunnen komen, als de leeftijd niet wat hoger
lag. Vijf dansers die de vijf basishoudingen van het klassiek ballet uitvoeren
als bewegende objecten. Een videoscherm op de achtergrond. En een
zanger/spreekstalmeester die eigenlijk een performancekunstenaar is. Die
laatste is Martin Creed.
Ik had Martin willen vragen of hij niet op mijn
verjaardagsfeestje wil optreden, maar daar is het toch net iets teveel kunst
voor. En dat is precies het probleem. Op een zaterdagavond in een kraakpand of
project space zou Work No 1020 Ballet een
geweldige happening zijn. Maar in de theaterzaal wordt die het-is-maar-kunst-houding toch net iets te blasé. Martin Creed zelf
geeft ook de voorkeur aan een galerie boven een theater, want daar kunnen
mensen tenminste staan, een drankje halen en in en uit lopen. Het publiek lijkt
er geen last van te hebben en zich wel te amuseren. Dat zegt ook wel iets over
de zelfgenoegzaamheid van avantgarde danspubliek.
Uiteindelijk is het beste deel van de voorstelling het
nagesprek. Dat is uitzonderlijk, want nagesprekken zijn doorgaans vreselijk.
Maar wat een charmeur, wat een causeur! Je vraagt je af waar hij die dansers en
die band nog voor nodig heeft. It’s okay, Martin. Let’s grab a beer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten