Louis Andriessen / DNO / Asko|Schönberg / The Quay Brothers: Theatre of the World
Gezien: 11 mei in Carré
Vandaag in Theaterkrant
The Last Man who Knew Everything, is de titel van een bundel over Athanasius Kircher (1602-1680). Die titel is ironisch: Kircher was vooral iemand die dacht alles
te weten, die de ‘Egyptische wijsheden’ op alle obelisken in Rome
vertaalde, speculeerde over de onderaardse wereld en over reizen langs
de planeten, een wonderkamer vulde met naturalia en antiquaria, een
‘componeermachine’ ontwierp en kikkers weer tot leven probeerde te
wekken.
Maar een knooppunt van kennis was hij zeker: in het Collegio Romano
zat hij in het centrum van het wereldwijde Jezuïtische
correspondentienetwerk, en met steun van de Paus liet hij zijn toch mild
ketterse, prachtig geïllustreerde werken verschijnen in Amsterdam. In
later eeuwen werd Kircher een curiosum voor bibliofielen en
wetenschapshistorici; rond de eeuwwisseling is hij, mede door toedoen
van Umberto Eco en een drietal tentoonstellingen, uitgegroeid tot een
cultfiguur.
De nieuwe opera van Louis Andriessen, Theatre of the World, is
dan ook niet de eerste artistieke adaptatie van het leven en werk van
Vader Athanasius. Wel is het, als vlaggenschip-productie van DNO en het
Holland Festival, beslist de grootste tot nu toe. De gebroeders Quay,
die twee jaar geleden een fenomenale tentoonstelling in EYE hadden van
hun lugubere marionettenspelen en stop-motion-animaties,
ontwierpen het decor. Louis Andriessen is niet alleen de enige levende
Nederlandse componist die school gemaakt heeft, hij heeft ook een
reputatie voor pittige onderwerpen, zoals Che Guevara (Reconstructie), seks met paarden (Rosa, a horse drama) en seks met je vader (Anaïs Nin). Alle ingrediënten aanwezig, kortom, voor een geest- en zinnenprikkelend totaalkunstwerk.
En toen kon het natuurlijk alleen maar tegenvallen.
Je moet Andriessen & co nageven, dat ze er niet een slideshow van
gekke 17e-eeuwse boeken van hebben gemaakt. (Had ik zelf wel leuk
gevonden.) In plaats daarvan gaat Kircher op een extatische onderaardse
reis naar China, Babylon en Egypte, in het gezelschap van zijn uitgever,
zijn grootste criticus, Paus Innocentius XI en een jongen die (spoiler alert!)
de duivel blijkt te zijn. Er wordt gezongen in zeven talen, en vrijwel
alles waar Kircher over heeft geschreven komt en passant aan bod.
Athanasius wordt fantastisch gezongen door Leigh Melrose, en Steven van
Watermeulen heeft een heerlijke dubbelrol als slijmende uitgever en
cynische criticus. Cristina Zavalloni heeft een ornamentele rol vanuit
de verte, ingebed in een levensgrote zwevende heiligenlijst. Door de
afstand is ze jammer genoeg minder goed te horen, maar het moment dat ze
naar voren komt en een tango mortale met Athanasius aangaat is het
muzikale hoogtepunt.
Maar als voorstelling werkt het niet. De intellectuele fascinatie van
en voor Kircher komt niet over, er kleeft geen boekenstof aan. Een
magische reis rond de wereld, dat deden we ook op het schooltoneel.
Muzikaal is het minder bars en uitgesproken dan het vroegere werk van
Andriessen, soms haast filmmuziek-achtig, maar nog steeds hetzelfde
idioom. Alleen die Chinoiserie had niet gehoeven. De maquettes
die de gebroeders Quay maken voor hun animaties zijn miniaturistische
kunstwerken op zich, maar opgeblazen tot operaformaat gaat dat effect
verloren.
Er lopen teveel overbodige figuren op het toneel rond. Over de
diabolische jongen (Lindsay Kesselman) valt nog te twisten, hoewel ik ‘m
zelf vooral irritant vond. Maar wat moeten we met drie wulpse heksen,
een kroelend stel en een kontneukende Paus? Er was wellicht maar één
ding waar Athanasius Kircher geen verstand van claimde te hebben, en dat
was nou net seks.
Het was ontroerend om tijdens het applaus Louis Andriessen en
Reinbert de Leeuw elkaar op het podium te zien omhelzen, twee mannen die
de geschiedenis van de nieuwe muziek in Nederland belichamen. Ik kon me
niet aan de gedachte onttrekken: vijftig jaar geleden zouden jullie dit
hebben genotenkraakt.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten