Of: koffiebekertjes voor de kunst
Vandaag op hard//hoofd online tijdschrift voor kunst en journalistiek 
De kunst heeft meer koffiebekertjes nodig. Waarvoor? Om er muntjes in  te gooien. Het was toch al nooit een vetpot, maar als het kabinet niet  snel valt en de crisis nog even doorzet mogen we nog lange magere jaren  van bijverdienen in de sushibar tegemoet zien. (‘Sushibar’ staat hier  voor alle geestesdodende dingen die je kunt doen om geld te verdienen.)  En om duidelijk te maken dat de nood hoog is, volstaat het niet om te  schreeuwen tegen de voormalige subsidiegever. We moeten, hup, met de pet  rond.
Het onbedoelde beeldmerk staat bij de Rijksacademie, waar dit weekend  open atelier was. Het staat in een studio naast een koffiepot, het is  een kartonnen koffiebekertje en er staat op: Honesty box. coffee / tea 20 cents.
Waarom is het zo’n goed beeldmerk? Omdat het zo makkelijk te repliceren  is. Je kunt ze kopen voor 1,95 per pak van 10 bij de HEMA. Er is  eigenlijk geen reden waarom we niet bij iedere opvoering of expo een  koffiebekertje zouden neerzetten met “20 cents for the arts please”. Of  een tekst in die trant. 
Het is al vaker gedaan. De lobby-organisatie Culture Action Europe hield vijf jaar geleden de 70 cents for culture!  campagne, waarin werd gepleit om in het budget van de Europese budget  70 cent per Europeaan in te ruimen voor kunst en cultuur. Op het moment  houdt Nieuw Dakota een grote protest-verkoop-expositie, en Huis Marseille een tentoonstelling annex benefietveiling voor het noodlijdende analoge fotoprintatelier AAP-Lab. Bij Schijnheilig,  dat uit principe geen toegang heft, kun je bij het verlaten je centjes  in de rode brievenbus doneren. Het beste voorbeeld is wel het hoogbenige  dans/performanceduo Les Filles Föllen,  dat in het publiek sigaretten collecteert met de tekst WE ARE PRETTY –  GIVE US CIGARETTES, en bij hun laatste voorstelling een kartonnen doos  neerzette met daarop “merci de nous aider à aller au hammam”. Het  leverde ze genoeg geld (€ 38) op om met z’n tweeën naar de hammam te  gaan.
Kortom, de tijd is rijp en de nood is hoog. Kunstenaars aller landen,  zet uw koffiebekertjes klaar. Kunstconsumenten, geef gul. Wij willen  ook wel eens naar de hammam.
dinsdag 30 november 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)


Geen opmerkingen:
Een reactie posten