Of: koffiebekertjes voor de kunst
Vandaag op hard//hoofd online tijdschrift voor kunst en journalistiek
De kunst heeft meer koffiebekertjes nodig. Waarvoor? Om er muntjes in te gooien. Het was toch al nooit een vetpot, maar als het kabinet niet snel valt en de crisis nog even doorzet mogen we nog lange magere jaren van bijverdienen in de sushibar tegemoet zien. (‘Sushibar’ staat hier voor alle geestesdodende dingen die je kunt doen om geld te verdienen.) En om duidelijk te maken dat de nood hoog is, volstaat het niet om te schreeuwen tegen de voormalige subsidiegever. We moeten, hup, met de pet rond.
Het onbedoelde beeldmerk staat bij de Rijksacademie, waar dit weekend open atelier was. Het staat in een studio naast een koffiepot, het is een kartonnen koffiebekertje en er staat op: Honesty box. coffee / tea 20 cents.
Waarom is het zo’n goed beeldmerk? Omdat het zo makkelijk te repliceren is. Je kunt ze kopen voor 1,95 per pak van 10 bij de HEMA. Er is eigenlijk geen reden waarom we niet bij iedere opvoering of expo een koffiebekertje zouden neerzetten met “20 cents for the arts please”. Of een tekst in die trant.
Het is al vaker gedaan. De lobby-organisatie Culture Action Europe hield vijf jaar geleden de 70 cents for culture! campagne, waarin werd gepleit om in het budget van de Europese budget 70 cent per Europeaan in te ruimen voor kunst en cultuur. Op het moment houdt Nieuw Dakota een grote protest-verkoop-expositie, en Huis Marseille een tentoonstelling annex benefietveiling voor het noodlijdende analoge fotoprintatelier AAP-Lab. Bij Schijnheilig, dat uit principe geen toegang heft, kun je bij het verlaten je centjes in de rode brievenbus doneren. Het beste voorbeeld is wel het hoogbenige dans/performanceduo Les Filles Föllen, dat in het publiek sigaretten collecteert met de tekst WE ARE PRETTY – GIVE US CIGARETTES, en bij hun laatste voorstelling een kartonnen doos neerzette met daarop “merci de nous aider à aller au hammam”. Het leverde ze genoeg geld (€ 38) op om met z’n tweeën naar de hammam te gaan.
Kortom, de tijd is rijp en de nood is hoog. Kunstenaars aller landen, zet uw koffiebekertjes klaar. Kunstconsumenten, geef gul. Wij willen ook wel eens naar de hammam.
dinsdag 30 november 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten