The Long Now, 29-30 maart, Kraftwerk (Berlijn)
Maerzmusik, Haus der Festspiele e.a., Berlijn, 20-29 maart
Maerzmusik, Haus der Festspiele e.a., Berlijn, 20-29 maart
Vandaag op Gonzo(circus)
Thomas Köner, Tiento de las Nieves | Foto: Camille Blake
Eerst kwam dodelijke vermoeidheid. Toen
koude rillingen en zweet dat aan alle kanten uitbrak. Toen die over
waren, kwam misselijkheid. En daarna begon de hele cyclus weer opnieuw.
Ondertussen speelde het vijf uur durende String Quartet No. 2 van Morton Feldman.
Afgelopen weekend sloot MaerzMusik met een dertig uur durend doorlopend concert in de immense, duistere hal van het Kraftwerk, onder de titel The Long Now. Het
programma bestond onder andere uit langgerekte e-gitaartonen van
Pierluigi Billone, een acht uur durende collage van documentaire
beelden, live muziek en opgenomen stukken, een veertien uur durende
helikopteropname van de voormalige BRD-DDR-grens, ambient noise, ambient
met piano, en natuurlijk twee stukken van Morton Feldman. Eigenlijk
duurde het maar 29 uur, want de zomertijd ging halverwege in, maar ook
zo vroeg ik me van te voren af hoe ik in hemelsnaam meer dan een etmaal
muziek aan één stuk zou moeten absorberen en recenseren. Het Noro-virus
besliste voor me. Met nog een uur String Quartet No. 2 te gaan zat ik een hoekje te kotsen met vijf zaalwachten om me heen.
Ik kan dus niks zinnigs zeggen over Phill Niblocks megaproject The Movement of People Working en
de e-gitaartonen van Pierluigi Billone, want dat was daarna. Wat ik de
volgende dag nog wel heb meegekregen – en dat was prachtig – was Narbe Berlin van Burkhard von Harder en FM Einheit (oud-Einstürzende Neubauten). Het is een tegenhanger van Narbe Deutschland, dat
de hele dag lang in een zijzaal te zien was waar de geluiden van de
hoofdact naar binnen sijpelden. Bij die film duurt het wel even voor het
kwartje valt: o ja, die streep in het landschap, dat is de voormalige
grens! Het ziet er allemaal zo stil en vreedzaam uit. Bij Narbe Berlin
heb je daar geen last van. Direct aan het begin krijg je een luide
soundtrack in je gezicht, er staat een stellage waarop FM Einheit geluid
maakt met metalen spiralen en brekende bakstenen, en in de voiceover
klinken geluidsopnames die betrekking hebben op de Berlijnse Muur.
Aangrijpend en toch ook grappig zijn de telefoongesprekken van een
eenzame dissident die steeds weer de Centrale Vertegenwoordiging opbelt
om te vragen waarom grenswachten op vluchtende burgers schieten. Aan het
einde, als we al meermalen “Wir sind das Volk!” hebben horen scanderen,
verkondigt Erich Honecker dat de DDR nog minstens tot 2004 zal bestaan.
Ik heb met tranen in mijn ogen toegekeken (maar goed, ik had nog steeds
koorts).
Het Kraftwerk is op zichzelf al een
fascinerende plaats, vooral in het halfduister met blauwe en rode
verlichting aan het ene uiteinde. De voormalige energiecentrale is een
soort industriële kathedraal met een middenschip dat de St. Pieter qua
omvang benadert, met grote uitsparingen in de tussenvloer die maken dat
de beleving van de ruimte overal anders is. Ik snap de mensen niet die
urenlang op een stretcher naar de ambient van Thomas Köner luisteren,
maar dwalend door het gebouw, zodat het geluid deel van de omgeving
wordt, was het de terugkeer waard.
Verder nog iets te zeggen over MaerzMusik, naast een enerverende opening en een teleurstellend Aperghis-retrospectief? Ja. J’ai plus de souvenirs que van
Zeena Parkins is een fascinerende performance met verspreid opgestelde
muzikanten en een tape-deel van onttakelde instrumentale klanken. Van de
live-instrumenten is alleen de piano elektronisch vervormd, en wel zo
dat er geluid uit komt dat je niet met een piano zou associëren; de
basklarinet doet ondertussen hetzelfde, maar dan zonder dat er
elektronica aan te pas komt (tenminste, ik heb geen snoer of microfoon
gezien). Het is een spel met boventonen dat tegelijk rauw en energiek
is: spectralisme zoals het zou moeten zijn, in plaats van de lauwe prut
die Tristan Murail tegenwoordig maakt. Jammer alleen van het
fragmentarische geleuter op de voice-over. Ökonomien des Handelns van
Daniël Kötter en Hannes Seidl is politiek muziektheater. Het is beter
geslaagd als theater dan als politiek statement. In deel II, RECHT, zitten
zes intellectuelen een etmaal op een eiland en moeten een nieuwe
globale rechtsorde bedenken, geholpen door muziek en veel drank. Dat
alles is op video opgenomen, en de live muziek zoekt daar aansluiting
bij, of loopt soms door van de film tot op het podium. Die manier om de
video de zaal in te trekken is navolgenswaardig, maar de o zo gezellige
discussie levert alleen maar gemeenplaatsen op.
Nog iets over de opzet van MaerzMusik.
Er is me door verscheidene mensen verteld dat het festival nu minder
rauw en experimenteel is dan in voorafgaande jaren. Wat ik me daar bij
moet voorstellen? Nou, concerten in de roemruchte Berghain bijvoorbeeld,
of drie concerten in het Kraftwerk in plaats van één. Dat kan zo zijn,
maar een festival dat opent met Liquid Room en afsluit met The Long Now kun
je moeilijk ingedut noemen. Wel nieuw is dat het festival nu parallel
loopt met een conferentie en een serie workshops, onder de titel The Politics of Time. Nou doet Sonic Acts zoiets al jaren, maar bij mijn weten is MaerzMusik het eerste festival voor gecomponeerde muziek dat zo’n educational turn maakt.
Van die conferentie heb ik ook niet veel meegekregen, maar bij het
programma kun je vraagtekens stellen: veel radicaal chic cultural theory-gedoe
over ‘the neoliberal condition’ en ‘post-Fordist temporalities’. Voor
wie is dat bedoeld? Het is niet specifiek genoeg om academisch relevant
te zijn en staat te ver van de muziek af om daadwerkelijk een stempel te
drukken op de luisterervaring. Na twee lezingen ben ik weggelopen. Doe
dan liever meer radicaals op het podium.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten