Moscow Contemporary Music Ensemble e.a.: The Night
of the Unexpected
Tivoli, Utrecht 5 september
Tivoli, Utrecht 5 september
The Night of the Unexpected is internationaal gegaan. Eerdere
edities van het minifestival hadden al pitches in Londen, Budapest, Hannover en
Huddersfield; dit jaar wordt de Night, met een grote rol voor het Moscow
Contemporary Music Ensemble, twee avonden achtereen opgevoerd in Moskou. De
formule van NOTU is simpel: je maakt geen genre-onderscheiden en programmeert
aangesloten korte voorstellingen door de hele zaal heen. Geen stoelen, geen
onderbrekeningen en zo min mogelijk stasis. In Nederland zijn er ondertussen
andere grensoverschrijdende avonden en festivals voor alles wat innovatief is,
zoals Todays Art in Den Haag en
recent het Discovery Festival en de Contemporary Art Club-avonden in Trouw
Amsterdam, die bovendien ook beeldende kunst en mediakunst incorporeren; maar
geen daarvan heeft zo’n kernachtig concept en zoveel ‘eenheid in
verscheidenheid’ als de Night of the Unexpected.
NOTU bestaat nu tien jaar als subfestival binnen de Gaudemus
Muziekweek, en de vraag dient zich als vanzelf aan: hoe unexpected is de Night nog? Op de programmering van dit jaar komen,
anders dan voorafgaande jaren, geen funkpsychedelische basgitaristen of
experimentele deejays en maar een halve noiseband voor – en die halve noiseband
is van Yannis Kyriakides die Griekse rebetika-liedjes
vervormt. Nou is dat laatste een fantastisch project en is onverdunde noise
niet echt mijn ding, maar deze editie van NOTU begint toch wel op andere
hedendaagse concerten te lijken. Deels komt dat ook doordat de hedendaagse
concertpraktijk de afgelopen tien jaar niet heeft stilgestaan: steeds meer
nieuwe ensembles van na 2000 presenteren zichzelf als band, de Vlaamse
ensembles BL!NDMAN en Champ d’Action hebben het continue
concert tot uitgangspunt in plaats van uitzondering gemaakt, de elektrische
gitaar heeft opmars gemaakt en de elektronische beat is ook steeds vaker te
horen. Afgelopen vrijdag nog was in Roodkapje in Rotterdam een experimentele
avond met een continu concert van Custom Made Music en een
techno-meets-hedendaags project van Looptail, waarbij de 128 bpm beat bleef
doorlopen terwijl steeds nieuwe stukken daarop inhaakten. Een DIY Night of the
Unexpected in het klein.
Sterker dan voorafgaande jaren heeft deze NOTU een visuele
en interdisciplinaire component. Elena Rykova laat in The Mirror of Galadriel twee performers een audiovisueel gevecht
uitvoeren via een kunstmatig intelligente pingpongtafel en een stel
dennenappels: met brede armzwaaien strooien en schuiven ze hun munitie over de
tafel, die daar kreunend en krakend op reageert. Boven de tafel hangt een
scherm waarop je het gevecht van bovenaf kunt volgen, gereduceerd tot witte
lijnen op een zwart vlak, als een beeldcitaat uit de vintage videogame Pong. In
Touchpad van Vladimir Rannev gaan
acht performers met strijkstokken één liggende contrabas te lijf; het heeft
meer van performance-theater dan van een muziekstuk. Bij Der Prozess N1 van Alexander Manotskov gaan die twee meer samen:
twee mannen met megafoons voeren aan weerszijden van het balkon een duet of
duel op vol schijnbewegingen, uithalen en gebruik van de reling als
klanklichaam. De korte dansvoorstelling Sybille
van LeineRoebana maakt het interdisciplinaire scala compleet. Jammer genoeg
valt het als dans een beetje tegen, een enerverend duet waarin twee geliefden
over elkaar heen duikelen daargelaten. Ik herinner me voorstellingen van LeineRoebana
met muzikanten op de dansvloer; had dat niet hier ook gekund en beter gepast?
En natuurlijk is er video, veel video. Bram Stadhouders Trio
en het Nederlands Kamerkoor openen de avond met drie delen uit Henosis, een stuk dat drijft op het
contrast tussen soms dromerige, dan weer hectische jazzrock en woordeloze,
repetitieve zanglijnen. Op de achtergrond zie je fantasy-landschappen waarin
gaandeweg een soort van walvisman verschijnt. Die waren er bij de premiere op North
Sea Jazz nog niet, en ze zijn ook niet meer dan decoratief. Een intensere
relatie tussen beeld en muziek is er in Music
for Anemic Cinema van Yannis Kyriakides, gebaseerd op de gelijknamige video
van Marcel Duchamp met ronddraaiende spiralen en teksten. De intense relatie
zit er niet zozeer in dat de muziek herkenbaar terug te voeren valt op het
beeld en de tekst (hoewel er, Yannis kennende, ongetwijfeld zo’n soort onderliggende
vertaalsleutel zal zijn, alleen dan zo abstract dat het eerder een
toevalsmodulatie is). Het is eerder dat beeld, tekst en muziek te veel zijn om
tegelijk te volgen, zodat je als kijker/luisteraar voortdurend op je tenen
staat en niet kunt laten er toch verbanden in te zoeken. En aan het einde is er
vocaliste/componiste Julianna Barwick, die haar dromerige ambient zang en synthesizer in verschillende lijnen live loop over elkaar heen weeft, begeleid door een al even dromerige en geloopte
elektrische gitaar en een nog dromeriger video van golven, vogels en een verdrinkende
Ophelia-figuur, stijl Pippilotti Rist maar dan wat minder psychedelisch. Het is
om te huilen zo schaamteloos mooi en intelligent sentimenteel, maar de magie
wordt wel doorbroken doordat de elektronica hapert en Julianna’s iPad leegraakt,
zodat tweemaal langdurig de melding LOW BATTERY op het scherm verschijnt.
Slotsom: de Night of
the Unexpected kan nog wel even mee. De schok van het nieuwe is er van af,
er zaten geen adembenemende uitschieters in, maar NOTU blijft uniek als
totaalvoorstelling met verschillende performers. De grotere inbreng vanuit
andere disciplines is iets om vast te houden. Maar binnen die multidisciplinaire setting blijft het iets te keurig binnen de lijntjes. Volgend jaar mag er wel wat
meer peper in.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten